اعطای خدمات حقوقی و قضایی رایگان به جانبازان

رئیس کل دادگستری استان کرمان از انعقاد تفاهم نامه همکاری بابنیاد شهید استان خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی گفت: از آنجائیکه قانونا وظایفی برای دستگاه‌های حکومتی درقبال ایثارگران محترم درنظر گرفته شده است، ایثارگران یا خانواده شهدا و ایثارگرانی که به سیستم قضائی مراجعه می‌کنند، طبق این تفاهم نامه سیستم قضائی موظف است رسیدگی به پرونده ایثارگران و خانواده آنان را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های ایثارگران و خانواده معزز شهدا نیز از دیگر بند‌های انعقاد این تفاهم نامه است، اما این امر در چارچوب قانون و در راستای اجرای عدالت انجام می شود. 
حجت الاسلام حمیدی افزود: انعقاد این تفاهم نامه به معنای خروج قاضی از مجرای عدالت نیست و هدف قوه قضائیه احقاق حق طرفین است، اما اگر در پرونده‌ای از ایثارگری حقی تضییع شده باشد سیستم قضائی برخود واجب می‌داند که روال رسیدگی به پرونده وی را تسریع کند.
وی گفت: همچنین اگر در پرونده‌ای حق به طرف مقابل ایثارگران یا خانواده شهدا باشد علی القاعده اصول عادلانه دادرسی در این پرونده حاکم خواهد بود.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان تصریح کرد: مشاوره معاضدتی حقوقی و قضائی رایگان به معنای تضییع حقوق هیچ کدام از طرفین دعوا نیست و در نهایت قاضی رسیدگی کننده به پرونده رای عادلانه را صادر خواهد کرد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان نیز دراین نشست گفت: خدمات حقوقی، قضائی برای ایثارگران و خانواده معزز ایثارگران رایگان می‌شود.

محمد باقر اسلامی در نشست انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه فی مابین دادگستری کل استان کرمان، بنیاد شهید و امور ایثارگران، مرکز وکلای قوه قضاییه و مرکز کارشناسان دادگستری کل استان کرمان گفت: طبق این تفاهم نامه، خدمات بوسیله سیستم قضائی، کانون کارشناسان و کانون وکلا به صورت رایگان به جامعه ایثارگران و خانواده آنان اختصاص می‌یابد و همچنین وکالت برای یک مورد در یک پرونده تا زمان صدور رای رایگان می‌باشد.

وی افزود: با عنایت به اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مراجع قضایی و شبه قضایی ایثارگران و نظر به سیاست‌های کلی نظام توسعه فرهنگ حقوقی و قضایی و لزوم گسترش نظام معاضدت و مشاوره قضایی، استفاده از توانمندی‌های بالقوه و بالفعل در دفاع از ایثارگران معزز و خانواده محترم ایشان که جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران است در نظر گرفته شده است.

 اسلامی ادامه داد: در این تفاهم نامه به حل مشکلات حقوقی و قضایی و افزایش اطلاعات حقوقی و قضایی ایثارگران کمک می‌شود و از ظرفیت موجود استفاده خواهد شد، همچنین با امضای این تفاهم نامه طرفین حد اعلای تلاش خویش را به منظور گسترش این تفاهمنامه و حل مشکلات ایثارگران به عمل آورده و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان بیان داشت: حمایت حقوقی ویژه از ایثارگران و ایجاد بستر مناسب و تعیین چارچوب همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت علمی مرکز در زمینه ارائه خدمات حقوقی کارشناسی و مشاوره مناسب توسط وکلا در جهت تسهیل حد فصل اختلافات از دیگر موارد این تفاهم نامه می‌باشد.
وی افزود: پیگیری پرونده‌های حقوقی و کیفری جانبازان، طبق ماده ۵۸ قانون خدمت رسانی به ایثارگران و خانواده آنان اعم از رزمندگان، جانبازان، آزادگان، والدین آن‌ها همسر و فرزندان آن‌ها و همچنین قبول وکالت و کارشناسی ایشان به صورت معاضدت، از دیگر اهداف این تفاهم نامه می‌باشد.
اسلامی ادامه داد: مقررشد است اطلاع رسانی راجع به موضوعات تفاهم نامه توسط مدیریت امور و ایثارگران دادگستری استان کرمان، مرکز وکلای و کارشناسان دادگستری استان کرمان و بنیاد شهید در سطوح ملی و استانی در سطوح مختلف دستگاه قضایی صورت پذیرد. 
 وی افزود: همچنین بررسی اولیه درخواست متقاضیان توسط امور ایثارگران استان یا واحد‌های ستاد سازمان‌های مربوط یا اداره معاضدت مرکز کارشناسان دادگستری مشاوره حقوقی صورت می‌گیرد و برای حل مشکلات پرونده متقاضیان دو نوبت در هر پرونده به صورت رایگان انجام می‌شود.
معاون منابع انسانی دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: معرفی متقاضی از سوی کارشناس امور ایثارگران به مرکز وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری جهت دریافت خدمات مورد نظر حمایتی انجام می‌گیرد و طبق این تفاهم نامه تنظیم دادخواست، اظهارنامه یا شکایت برای یک نوبت طبق مقررات در یک پرونده توسط وکیل بررسی می‌شود.

برچسب ها: ایثارگران ، قضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار